Články

Detail článku

Noční pochod diverzní skupiny Clay-Eva
Celou akci tak trochu zbuntoval Turtlík. Na jeho popud jsem dal i informaci na oddílové stránky, a bláhově jsem si myslel, že by snad někdo z velkých turistů mohl přihlásit. Ale to jsem se spletl. Nakonec odpadla pro nemoc i Magda Neradilová a tak jsme vyrazil s Turtlíkem sám. 30 km zase není tolik.
V pátek odpoledne dorazila celá Jabůrkovic rodinka a obsadila náš celý byt. Byl nejvyšší čas zvednout kotvy. Na poslední chvilku jsme si do DžíPíeSky nahrál ještě trasy pochodu stažené ze stránek organizátora této akce, nabil baterky i PDÁčko, nahodil batoh s pár drobnostma obul goráče a vyrazil s Turtlíkem na autobusák. V tom zmatku jsme se však zdrželi o něco víc a na autobusák dorazili asi minutu po odjezdu autobusu na Holešov, kde jsme měli přesedat na linku do Rackové.
Naštěstí nám tam čekal Tomáš Horák s autem, který se přišel rozloučit a tak jsme ho jmenovali taxikářem a nechali se jejich rodinným vozidlem plným hraček, sedátek pro děti a jiných dětských zařízení odvést do Holešova. Tam jsme v pohodě stihli autobus, který organizátoři objednali a který nás zadarmo dovezl přes Rackovu až do Hostišové, kde nás před obecním úřadem vyplivl. Proč do Hostišové? Protože holešovští skauti organizovali letošní pochod právě s obecním úřadem a občanských sdružením z Hostišové – místa seskoku členů skupiny Clay Eva.
Po nezbytných organizačních opatřeních, kdy jsme asi 10 x byli vyzváni jedním z organizátorů k zápisu do seznamu účastníků. Když už organizátoři měli pocit, že i přihlížející ptáci na plotě jsou v seznamu přesunuli jsme se asi o 400 m pod obec, kde stojí nenápadný pomníček věnovaný Clay Evě. Tam proběhlo slavnostní zahájení, připomenutí seskoku a následné činnosti brigády. Pak se dostali ke slovu hosté. K mému překvapení dostal do ruky mikrofon Turtle, který je manželem vnučky prvního parašutisty vysazeného na naše území z Anglie v průběhu druhé světové války. Jak se z jeho slov ukázalo, první seskok se až tak úplně nepovedl a výsadkář nakonec místo doskoku u Kolína dopadl někde v Rakousku, odkud se pak poměrně složitou a strastiplnou cestou dostal do Čech. Po válce byl pak povýšen až na podplukovníka a zemřel až někdy v devadesátých letech.……
Vzhledem k tomu, že právě v Hostišové je Tomášova bonusová keška věnované skupině Clay Eva odešel jsem o něco dříve, abych ji našel. Ale dnes tady bylo tolik čumilů, že jsem nebyl schopen ji nepozorovaně vyzvednout.
Přijel autobus, který nás pak převezl zase zpátky do Rackové, odkud jsme pak ještě s dalšími dvěmi účastníky pochodu vyrazili na cestu. Podle informací od organizátorů se této akce nakonec zúčastnilo 118 účastníků.
Nahraná trasa v GPS nebyla z nejpřesnějších, ale pro běžnou orientaci v terénu naprosto postačovala. Taky jsem chtěl vyzkoušet nový GPS modul s nejnovějším chipsetem MT3. S PDA fungoval bezvadně a tak jsme přesně věděli, kde právě jsme. Z Rackové přes Žabárnu, pak na Hadovnu a po cestě do Lukovečka. Tam jsme kousek sešli z trasy, abychom zkontrolovali místní hospůdku U Hřiba. Nebyli jsme jediní a tak obsluha hospůdky nestačila točit zlatavý mok. Dopíjíme a vyrážíme na cestu, která se začíná pomalu zvedat do kopce, abychom překonali hřeben mezi Lukovečkem a Rusavou.
Ani nejmodernější technika nám nezajistila, že jsme nesešli nepatrně z trasy a „Pod Ondřejovsko“ jsme to vzali přes křižovatku „U Dubu“. Dále pokračujeme Nad Ráztoku, Pod Oklukem a scházíme do údolí Rusavy. Znovu se cesta začíná zvedat do kopce na křižovatku Holý vrch a po hřebeni pak ke Třem kamenům. Tam spolu s ostatními nacházíme zelenou vojenskou bednu s vysílačkou, připravenými pamětními listy a celkem pěknými plaketami
pro všechny účastníky. To už máme v nohách něco kolem sedmnácti kilometrů. Je něco po půl druhé, když pokračujeme Pod Kyčeru a vlevo přes sjezdovku začínáme scházet dolů ke Chvalčovu. Konec pochodu už je docela nudný a únavný. Cesta pro nás končí ve čtyři. Nožičky už docela bolí a tak je nejvyšší čas dát jim chvilku oddechu.
Celková vzdálenost, kterou ukazuje GPS je 36,7 km. Po odmazání všech vadných bodů a zkrácení trasy o část mezi Hostišovou a Rackovu, kterou jsme jeli autobusem zůstalo 28,6 km v nohách. Docela slušné sousto na noční akci. Škoda jen, že mezi 118 účastníky jsme byli s Turtlíkem jen sami dva zástupci tomíků

Přiřazeno k akci: 44Vložil: Zdeňa, 2008-04-13 12:44:00
Asociace turistických oddílů mládeže v ČR, TOM 3003 PAWNEE, Bystřice pod Hostýnem; pawnee(at)seznam.cz